SCHEMAT INSTALACJI GAZOWEJ W SAMOCHODZIE OSOBOWYM
1. Zbiornik
Produkowane są dwa główne typy – cylindryczny oraz toroidalny. Pierwszy z nich montowany jest w bagażnikach za pomocą specjalnych opasek. Jego konstrukcja jest podłużna i przymocowana do metalowych elementów. Zbiornik jest zamknięty hermetycznie i połączony zaworem z przewodami instalacji. Na montaż toroidalnego przeznacza się najczęściej miejsce koła zapasowego.
2. Sterownik
To mechanizm umożliwiający kontrolę nad wtryskiem gazu. Patent umożliwia współpracę z systemami sterowania benzyny. Urządzenie można instalować w pojazdach z silnikami posiadającymi od jednego do ośmiu cylindrów. Montaż i kalibracja nie stanowią większego problemu. Nowy sterownik wtrysku gazu spełnia europejskie standardy emisji spalin.
3. Wtryskiwacze gazowe
Rozwiązanie to montuje się najczęściej na specjalnej listwie w przedniej części pojazdu. Wtryskiwacze gazowe umożliwiają dokładne dawkowanie paliwa LPG lub CNG. Porcje lotnego paliwa są dozowane przez wężyki elastyczne przed zawory ssące silnika. Praca tego mechanizmu jest zarządzana przez centralę sterującą.
4. Elektrozawór
Do tego urządzenia trafia ciekłe LPG przemieszczające się ze zbiornika za pomocą przewodu poprowadzonego pod samochodem. Elektrozawór zamontowany jest w celu regulacji dopływu paliwa gazowego. Element wyposażony jest w specjalny filtr – przefiltrowane paliwo przedostaje się następnie do reduktora podłączonego do układu chłodzącego silnika.
5. Przełącznik B/G ze wskaźnikiem
To urządzenie służy kierowcy do zmiany rodzaju zasilania silnika – z gazu na benzynę i z benzyny na gaz. Przełącznik B/G ze wskaźnikiem jest najczęściej zintegrowany z diodowym sygnalizatorem pracy LPG. Diody informują o aktualnym trybie pracy. Zmiany zasilania należy dokonać poprzez naciśnięcie odpowiedniego klawisza lub przycisku.
6. Czujnik ciśnienia PS 02
Sprawne działanie instalacji gazowej w pojeździe nie byłoby możliwe, gdyby nie urządzenie odpowiedzialne za pomiar ciśnienia lotnego paliwa. Tę funkcję pełni czujnik ciśnienia PS 02, nazywany również mapsensorem. Mechanizm cechuje się dużą dokładnością niezależnie od zmian przepływowych oraz temperatury.
7. Filtr gazu /faza lotna/
Odparowane i rozprężone paliwo LPG przyjmuje postać gazową po przejściu przez reduktor. Następnie za pomocą przewodów elastycznych przedostaje się do kolejnego elementu instalacji pojazdu – to filtr gazu/faza lotna. Tutaj następuje końcowe oczyszczenie. Kolejnym krokiem jest przedostanie się paliwa do wtryskiwaczy.
8. Reduktor
To urządzenie, które podłączone jest do układu chłodzenia silnika. Dociera tutaj paliwo, które przeszło już pierwszy etap filtracji w elektrozaworze gazowym. Reduktor odpowiada za odparowanie, rozprężenie i przemienienie paliwa w stan lotny. Jest to możliwe dzięki działaniu ciepła pochodzącego z układu chłodzenia pojazdu.